Teknologi skrin sentuh kini bukan jenis masa depan Identiti Bourne - ia hampir merupakan fungsi ruji dalam peranti selular.
Tertunggak 2000an yang kerap menjadi ciri Apple seperti yang dijanjikan untuk skrin sentuh, selepas menggoncang perusahaan sel dengan iPhone. Organisasi itu sekarang tidak mencipta skrin sentuh, tetapi inovasi itu. Penjanaan ini menjadi lebih berguna dan tersedia secara komersil untuk penonton sasaran bersaiz yang baik.
Skrin sentuh, paparannya benar-benar sentuhan untuk sentuhan manusia atau stylus, sudah hampir selama setengah abad. Ia digunakan pada mesin ATM, sistem GPS, daftar duit syiling, unit paparan video klinikal, konsol rekreasi, sistem komputer, telefon dan mengekalkan teknologi baru.
E.A. Johnson dipercayai menjadi orang pertama yang memperluas skrin sentuh pada tahun 1965. Tetapi tablet, yang dipatenkan pada tahun 1969, dapat mempelajari satu sentuhan pada satu masa, dan ia digunakan untuk memanipulasi pengunjung ke sekitar tahun 1995.
Bent Stumpe dan Frank Beck, dua orang jurutera di CERN, telah mengembangkan skrin paparan hubungan yang ketara, pada awal 1970-an. Bentuk skrin ini bergantung pada item yang menekan sangat keras terhadap lantainya, dan paling mudah akan bertindak balas terhadap objek tertentu seperti stylus. Ia berubah menjadi sintetik dengan cara CERN dan digunakan pada tahun 1973.
Samuel G. Hurst mengasaskan skrin sentuh rintangan di dalam 1971. Sensor Hurst, yang dikenali sebagai "Elograph," dinamakan selepas majikannya Elographics, tetapi kini tidak banyak dihasilkan dan dijual sehingga awal tahun 1980-an.
Tidak seperti skrin kapasitif, reka bentuk rintangan diperbuat daripada beberapa lapisan, dan bertindak balas terhadap sentuhan jari atau stylus. Lapisan luar flexes di bawah sebarang sentuhan, dan didorong kembali ke lapisan di belakangnya. Ini melengkapkan litar, memberitahu peranti yang mana bahagian paparan sedang ditekan.
Teknologi multi-sentuh bermula pada tahun 1982, sementara University of Toronto berkembang tablet yang boleh mempelajari lebih daripada satu faktor sentuhan. Bell Labs mencipta skrin sentuh yang dapat mengubah tembakan snap dengan lebih dari satu tangan pada tahun 1984. Sekitar masa yang sama, Myron Krueger mengembangkan alat optik yang menjejaki tindakan tangan. Ini berubah menjadi permulaan untuk gerak isyarat yang kami sediakan dengan begitu mudah hari ini.
12 bulan kemudian, University of Toronto dan Bill Buxton, seorang saintis komputer dan perintis interaksi manusia-komputer, mencipta pil pelbagai sentuhan menggunakan era kapasitif.
Pada tahun 1990an, saintis pc Andrew Sears menjalankan pendidikan untuk melihat interaksi manusia-komputer. Penilaian menafsirkan gerak isyarat sentuh yang tidak berkahwin, seperti tombol berputar, meleret untuk beralih - dan gerak isyarat pelbagai kenalan seperti menyambung item dan mengetuk untuk memilih.
Sepanjang beberapa dekad berikut, generasi skrin sentuh mengalami inovasi sendiri. Skrin menjadi lebih terbuka kepada sentuhan dan gerak isyarat, dan detik-detik tambahan yang progresif telah disasarkan pada alat.
Bagaimana Kami Pergi ke iPhone?
HP-150 menjadi salah satu daripada sistem komputer skrin sentuh yang paling awal, dibuat pada tahun 1983. Fungsi ini terdiri daripada siri rasuk ringan inframerah menegak dan menegak yang menyeberang hanya di hadapan skrin paparan. Menyentuh skrin paparan boleh merosakkan inframerah dan mengelilingi kursor di lokasi yang dikehendaki. Komputer pada asalnya ditawarkan untuk $ 2,795.
Atari 520ST menjadi yang utama secara komersil-untuk mempunyai peranti POS, yang digunakan oleh tempat makan yang masih ada sekarang. Pada tahun 1986, perisian warna warna 16-bit ini diubah menjadi dibuat melalui Gene Mosher di bawah hak cipta ViewTouch.
Apple dicipta pada tahun 1987 ADP, atau bas desktop Apple, yang berubah menjadi model awal kabel USB. Untuk masa utama, beberapa peranti - seperti tetikus atau papan kekunci - akan dipasang pada masa yang sama. Generasi input pelbagai ini kemudiannya akan digunakan dalam telefon pintar dan dadah hari ini.
IBM Simon bertukar menjadi telefon pintar utama dengan skrin sentuh pada tahun 1992 - ia juga dirujuk sebagai "telefon" pertama, walaupun istilah itu berubah menjadi bukan sekarang tetapi dicipta. Beberapa pesaing tiba di sini pada awal 90-an, namun alat mudah alih maksimum dengan skrin sentuh lebih besar seperti PDA.
FingerWorks, sebuah syarikat perniagaan populariti, menghasilkan barisan produk pelbagai sentuhan pada tahun 1998, bersama-sama dengan papan kekunci iGesture dan keyboard TouchStream. Perbadanan itu diperoleh melalui Apple pada tahun 2005.
Pada tahun 2007, Apple melancarkan generasi skrin sentuh yang paling inovatif yang kita semua lihat. Antara muka iPhone sepenuhnya menyentuh-terutamanya berdasarkan, yang termasuk papan kekunci maya yang terkenal. Barisan iPhone Apple membawa kepada peranti lain seperti iPod Touch dan iPad.
Malah pada permulaan rekod iPhone, pesaing mencabar idea bahawa Apple menjadi yang utama. Tahun sebelum iPhone berubah menjadi kenyataan, LG PRADA membanggakan skrin sentuh kapasitif pertama. Samsung dan Nokia juga mempunyai telefon berasaskan sentuhan berasaskan sentuhan di dalam kerja tetapi kini tidak dilancarkan. Nokia memilih sekarang tidak kerana risiko kos. Samsung, pada masa ini, masih bergelut dengan Apple atas yang tanpa keraguan berubah menjadi "pertama."
Ledakan ini dalam pasaran skrin sentuh melebar melangkaui telefon dan ke alat lain, seperti konsol permainan atau ubat.
Akhir tahun 2000-an menyaksikan perlumbaan di kalangan persaingan teknologi untuk membuat pil luar biasa. Apple, Microsoft, Amazon, Samsung, Google dan gergasi lain semuanya membuat banyak alat dengan teknologi skrin sentuh. Sesetengah skrin sentuh bahkan fleksibel sekarang.
Hari ini, hampir beberapa perkara boleh menjadi lantai interaktif. Terdapat telefon, komputer, televisyen, konsol permainan berasaskan kenalan - walaupun meja, antara produk lain. Kanak-kanak yang terdedah kepada generasi skrin sentuh telah menjadi begitu disesuaikan dengannya, mereka dapat melancarkan isyarat yang semakin meningkat dalam kewujudan sebenar.

Out Of Topic Show Konversi KodeHide Konversi Kode Show EmoticonHide Emoticon